تورم مسکن و راه های مقابله با آن

خرید و اجاره مسکن از مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که در شهرهای بزرگ و به خصوص پایتخت، گریبان مردم را گرفته است. گران شدن قیمت خانه و اجاره‌ بها بر ابعاد مختلفی از زندگی شهرنشین‌ها اثر گذاشته است. این موضوع تا جایی پیش رفته که برخی از افراد دیگر نمی‌توانند در محله‌های قدیمی خود خانه اجاره کنند و برخی هم به حاشیه نشینی روی آورده‌اند. علاوه بر مشکلات فردی، از نظر جامعه شناسی، بالا رفتن نرخ مسکن می‌تواند مشکلاتی را در سطح کلان ایجاد کند که از مهم‌ترین آنها ایجاد شکاف طبقاتی است. این شکاف است که بعد به لایه‌های دیگر می‌رسد و در مدتی نه چندان طولانی، جامعه را به چند قیمت کاملا دور از هم تقسیم می‌کند. ابرشهرها، اگر بخواهند آرمان شهر باشند، باید از این اتفاق فاصله بگیرند. اما در شهری مثل تهران، چگونه می‌توان در برابر تورم قیمت مسکن سپری ایمن ساخت که از ایجاد مشکلات بعدی جلوگیری کند؟

 

روند افزایش قیمت مسکن در تهران

 

رشد قیمت مسکن در تهران دیگر مربوط به یک منطقه خاص نیست. چه بسا بخش‌هایی از جنوب تهران، به دلیل افزایش تقاضا، رشد قیمت بالاتری را نیز به خود دیده باشند. برای مثال در سال 1401، قیمت مسکن در منطقه 16، 22 تا 43 درصد رشد داشته است. یعنی اگر خانه‌ای را می‌توانستید با متری 20 میلیون بخرید، در آن سال باید پول‌تان را نزدیک به دو برابر افزایش می‌دادید.

در شرق تهران نیز وضعیت همینطور است. خانه‌ها در اینجا روند افزایشی را به خود دیده‌اند و میانگین‌ها نشان می‌دهد که قیمت ملک تا بیش از 40 درصد، افزایش داشته است.

در غرب تهران اما، کمی آرام‌تر به قیمت مسکن‌ها اضافه می‌شود. البته اگر افزایش 38 درصدی قیمت ملک در این بخش را در برابر افزایش قیمت‌های بیش از 40 درصدی دیگر مناطق، بگذاریم.

اگر دوست دارید درباره شمال تهران بدانید، عده‌ای از اقتصاد دانان معتقدند که کاهش تقاضا، رشد قیمت در این منطقه را خیلی افزایش نداده است. درواقع اینجا اجاره بها بیشتر از قیمت خرید خانه بالا رفته است. در نتیجه خرید و فروش ملک در مناطق شمالی دشوارتر خواهد بود.

 

تورم مسکن تا کی ادامه دارد؟

 

اگر از خودتان می‌پرسید قیمت مسکن کی پایین می‌آید؟ باید بدانید که پیش‌بینی‌ها حتی قبل از شروع سال 1402، نشان می‌داد که قیمت مسکن بین 30 تا 35 درصد افزایش خواهد داشت. حالا با ورود به سال 1402 می‌بینیم که این پیش‌بینی درست بوده و چه بسا در مناطقی روند بالاتری را هم به خود می‌بیند.

 

چه عواملی در قیمت مسکن اثر دارد؟

 

علاوه بر بحث تقاضا و افزایش جمعیت، موارد دیگری هم هستند که می‌توانند در قیمت مسکن اثر داشته باشند. مثلا میزان نقدینگی که دست مردم است و به دنبال راهی برای سرمایه‌گذاری آن هستند. عملکرد بورس تهران، قیمت ارز، قیمت طلا و حتی ریسک‌های غیراقتصادی، بر قیمت ملک در تهران اثراتی را خواهد داشت.

به تمام این‌ها تورم را هم باید اضافه کنید. تورمی که در تمام جنبه‌های زندگی ما مشهود است و می‌توان آن‌را به سادگی دید و درک کرد.

 

قیمت ساخت مسکن

 

در میان عوامل ذکر شده در افزایش قیمت مسکن، قیمت مصالح و تجهیزات ساخت خانه هم بسیار مهم است. مثلا قیمت آهن، سیمان، کاشی و... اگر بنا بر عواملی رشد کند، می‌تواند روی بخش‌های دیگر هم اثراتی را داشته باشد. با این همه عوامل مستقیم و غیرمستقیم چگونه می‌توان در برابر تورم مسکن چاره‌ای تدبیر کرد؟

 

با تورم مسکن چه کنیم؟

 

با این روند افزایشی در قیمت مسکن ایده‌ای راه افتاد و در ابتدا از آن استقبال هم شد. آن ایده خرید و فروش مسکن متری بود. در این راهکار شما به همراه چند یا چندین نفر دیگر به صورت اشتراکی ملکی را می‌خرید. معمولا سهم شما دقیق مشخص نیست و باید تا پایان پروژه صبر کنید. حالا اگر چند سال بگذرد و کارفرما نتواند ملک را به شما تحویل دهد و یا در این بین، شما به پول‌تان احتیاج داشته باشید، موضوعات جدیدی مطرح می‌شود. چرا که فروش سهم‌تان منوط به تصمیم یک جمع است و نمی‌توانید شخصا ادعای مالکیت داشته باشید. برخی از افراد می‌خواهند صبر کنند تا سهم‌شان را به بالاترین قیمت بفروشند، برخی به پول‌شان احتیاجی ندارد و برخی هم می‌خواهند به سود سریع دست یابند. با این همه تصمیم‌های متفاوت، اتفاقی که می‌افتد، آشفتگی و بلوکه شده منابع مالی شما بدون امکان برداشت سود است. پس چاره کار کجاست؟

 

توکن مسکن، سپری در برابر تورم

 

قبل از اینکه ناامید شوید، این متن را بخوانید! اینجا برایتان راه حلی دیگر، به نام توکن مسکن معرفی کرده‌ایم. راهکاری علمی و عملی که می‌تواند منابع مالی محدود را در یک پروژه سودده بزرگ مشارکت دهد. با این روش، می‌توانید حتی بخشی کم از پس انداز و درآمدتان را وارد حوزه املاک کنید. با رشد قیمت ملک، توکن شما نیز رشد می‌کند و در نتیجه آثار مخرب تورم بر جامعه تا حد زیادی کاهش می‌یابد. در واقع افزایش درآمدها دیگر منحصر به افراد و گروه‌های خاص نیست و می‌تواند جامعه‌ای بزرگ را پوشش دهد.

طرح توکن مسکن لوتوس، پروژه‌ای عظیم است که در شرق تهران در حال اجراست. این پروژه پشتوانه مالی بزرگی دارد و در عین حال در منطقه‌ای است که آمارها، رشد آن‌ را در آینده تضمین می‌کنند.

از سوی دیگر میزان سهم شما در پروژه لوتوس مشخص است. در نتیجه می‌توانید هر زمان که خواستید، نسبت به افزایش سهم و یا فروش توکن خود اقدام کنید. در ضمن روند رشد توکن شما کاملا مشخص است و به‌صورت شفاف، گزارش‌های آن‌را دریافت خواهید کرد.

 

چگونه در طرح توکن لوتوس شرکت کنیم؟

 

کافی است شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید، در خبرنامه عضو شوید و یا به سایت ما سر بزنید. در اینجا به زودی از توضیحات تکمیلی طرح توکن، شیوه ثبت نام، مشارکت و دیگر نکات مهم خواهیم گفت.

نوشته های اخیر

دسته بندی ها