در انتهای این رویداد، پنل گفتگویی با حضور «مصطفی سرگلزایی» عضو هیئت مدیره بانک رفاه کارگران، «دکتر فرزانه ابوالفضل» مشاور ارشد تحول دیجیتال هلدینگ دادهپردازی پارسیان و بنیانگذار شرکت نوآوران لوتوس پیروزی، «مجید احمدی» مدیرعامل همسا، و «محمد صادق آزادانی» رئیس کمیسیون لندتک برگزار شد و مدیریت این پنل بر عهده مهدی اوجانی بود.
دکتر سرگلزایی در این پنل گفت: ما صرفاً به بانکداری الکترونیک ورود کردیم، نه تحول دیجیتال. من فکر میکنم شناخت مشتری، شناخت نیاز و طراحی محصول به صورت سنتی بوده و در راستای تحول دیجیتال صورت نگرفته است.
دکتر ابوالفضل در خصوص رگولاتوری گفت: «رگولاتور نهاد مستقلی از این صنعت نیست. رگولاتور از صنعت، آموزش و داده میگیرد و به آن برمیگرداند و دستورالعملهای نظارتی ارائه میدهد، اما یکطرفه نیست. رگولاتور باید متشکل از نخبگان صنعت باشد.
احمدی با اشاره به شاخصهای تحول دیجیتال گفت: توسعه دسترسی به خدمات بانکی را به خوبی پیادهسازی کردیم و ابزارهای دیجیتال نیز به خوبی بین مردم نفوذ داشته است. تجربه مشتریان که در دنیا نیز بسیار مطرح است، بحث مهمی است و خیلی نتوانستیم در این حوزه عملکرد خوبی داشته باشیم.
آزادانی اضافه کرد: رگولاتور برای ایجاد تعادل میآید، اگر این تعادل را به هم میزند، به دلیل نبود ارتباط موثر است. همین باعث میشود رگولاتور عقبتر باشد.
ابوالفضل افزود: بانکهای سنتی باید لایههای خود را طوری بچینند که مجموعههای بیرونی بتوانند بر آنها نوآوری اعمال کنند. این شرکتها برای کارهای پرریسک و خلاقانه به وجود آمدهاند که همراستا با سیستم سنتی نبوده و نباید باشند، در برخی موارد مکمل یکدیگرند. به همین دلیل نیاز است بین این لایهها فاصله ایجاد شود.
احمدی نیز اذعان داشت: همه صحبتها در تحول دیجیتال در منفعت مردم (کاربر) است. در حوزه دیتا ما مشکلات اساسی داریم که قطعاً با تعارفات معمول قابل حل نیست.
ابوالفضل نیز اینطور چالشهای تحول دیجیتال در ایران را جمعبندی کرد: «ما سرمایهگذاری صحیح بر تکنولوژی و استارتاپ نداریم و دلیل آن ترس از ریسک است و این ترس نیز از عدم شفافیت حاصل میشود.»