همه چیز در مورد توکنیزه کردن

توکن در اکوسیستم بلاک چین به هر نوع دارایی‌ای اطلاق می‌شود که قابلیت مبادله و انتقال دیجیتالی بین افراد را داشته باشد. به‌عبارت‌دیگر، در ابتدایی‌ترین حالت می‌توان گفت توکن ارزشی به‌وجود می‌آورد که یک سازمان ارائه داده است. اگر مفهوم رمزارز را به توکن پیوند دهیم، باید اضافه کنیم ارزش توکن‌ها را گروهی می‌پذیرند و در شبکه بلاک چین نیز پشتیبانی می‌شوند.

توکن‌ها روی بلاک چین ایجاد می‌شوند و براساس خصوصیاتی که برایشان تعریف می‌شود، دسته‌بندی‌ها و کاربرد‌های متفاوتی خواهند داشت. امروزه، بلاک چین اتریوم میزبان اکثر توکن‌ها با ویژگی‌های متنوع و منحصربه‌فردشان است. بنابراین، ویژگی دیگری که در تعریف توکن باید به آن توجه کرد، بی‌نیازی به بلاک چین اختصاصی است که نقطه تمایز آن با کوین نیز به‌شمار می‌رود. درواقع، یک کوین می‌تواند توکن قلمداد شود؛ اما لزوما هر توکنی نمی‌توان به‌عنوان کوین در نظر گرفته شود، برای مثال، هر شرکتی می‌تواند در شبکه بلاک چین اتریوم توکن اختصاصی‌اش را تولید کند؛ اما این توکن‌ها ارزش کوین را ندارند و فقط برای پرداخت یا به‌ کارگیری درون اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز کاربردی هستند.

 

تاریخچه توکنیزاسیون یا توکنیزه کردن

 

مدت زمان طولانی می باشد که از توکن های فیزیکی به جای پول واقعی استفاده می شود. برای مثال چک ها و حواله های بانکی نمونه هایی از آن می باشند. به طور کلی در دنیای دیجیتال از توکن ها به منظور جایگزینی برای اطلاعات حساس استفاده می شود.

توکنیزاسیون در مرحله اول توسط شرکت Trust Commerce در جهت حفاظت از اطلاعات کارت اعتباری مورد استفاده قرار گرفت. قبل از انجام توکنیزاسیون یا توکنیزه کردن، اطلاعات کارت اعتباری کاربران بر روی سرورهایشان ذخیره می شد.  شرکت Trust Commerce توانست با توسعه یک سیستم شماره حساب اصلی را با یک عدد تصادفی که توکن نام داشت، جایگزین نماید. در صورت نیاز کاربران به پرداخت می توانستند در این سیستم از توکن استفاده نمایند و  Trust Commerce پرداخت را از طرف کاربران انجام خواهد داد.

 

 

چرا از بلاکچین در این خصوص استفاده می کنیم؟

 

یکی از مهم ترین دلایل این موضوع شفاف سازی بلاکچین است. به این صورت که بلاکچین باعث شفاف سازی توکنیزاسیون می شود. همانطور که می دانید تمامی تراکنش ها در بلاکچین ذخیره می شود و به همین دلیل می توان گفت که بلاکچین باعث شفاف سازی توکنیزاسیون می شود.

همانطور که در مقاله های قبل گفته شده، بلاکچین یک سیستم ثبت اطلاعات تغییر ناپذیر می باشد که باعث می شود هیچکس نتواند مالکیت توکن های شما را زیر سوال ببرد و یا اینکه به عنوان مثال آن را جعل کند و حقوق و مسئولیت قانونی شما پس از خرید توکن در آنها درج می شود.

یکی دیگر از مزایا وجود بلاکچین این است که از نظر مالی برای شما به صرفه است و شما به جای پرداخت هزینه برای واسطه ها تنها نیاز به تنظیم یک قرارداد هوشمند دارید.

 

آینده توکن؛ توکنیزه‌شدن دارایی‌ها


عبارت  Tokenization of Assets بر فرایند ایجاد توکن برپایه بلاک چین برای دارایی‌های واقعی دلالت می‌کند که به‌عبارتی همان ایجاد توکن‌های بهادار است. عده‌ای از کارشناسان و کاربران بر این عقده هستند که در آینده دیگر برای مالکیت املاک یا هر وسیله‌ای سند کاغذی صادر نمی‌شود و به‌جای آن با فرایند ایجاد توکن مالکیت افراد تثبیت خواهد شد.

 این امکان چهار مزیت اساسی دارد:

۱. افزایش نقدشوندگی؛ توکنیزه کردن دارایی‌ها می‌تواند نقدینگی دارایی‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، زیرا معاملات کسری را امکان‌پذیر می‌کند. با ایجاد امکان معاملات بخش‌های کوچک‌تر مالکیت، توکنیزه کردن می‌تواند نیاز به فروش کل دارایی را از بین ببرد، که می‌تواند به ویژه برای دارایی‌های غیر نقدشونده مانند املاک و مستغلات یا هنرهای زیبا مفید باشد.

۲. بهبود بهره وری؛ توکنیزه کردن دارایی‌ها می‌تواند نقدینگی دارایی‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، زیرا معاملات کسری را امکان‌پذیر می‌کند. با ایجاد امکان معاملات بخش‌های کوچک‌تر مالکیت، توکنیزه کردن می‌تواند نیاز به فروش کل دارایی را از بین ببرد، که می‌تواند به ویژه برای دارایی‌های غیر نقدشونده مانند املاک و مستغلات یا هنرهای زیبا مفید باشد.

 ۳. شفافیت بیشتر در معاملات؛ اهمیت تغییرناپذیر فناوری بلاک چین، سوابق شفاف و ایمن مالکیت و معاملات دارایی را تضمین می‌کند. این می‌تواند باعث گردش راحت اطلاعات شود و به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند و خطر تقلب را کاهش دهد.

 ۴. دسترسی بیشتر؛ توکن سازی دارایی‌ها، دنیای معاملات را به روی مخاطبان گسترده‌تری باز می‌کند، زیرا افراد و مؤسسات را قادر می‌سازد تا مالکیت کسری در انواع دارایی‌ها را معامله کنند. این می‌تواند به یک اکوسیستم معاملاتی فراگیرتر و متنوع‌تر منجر شود. توکن سازی دارایی‌ها، دنیای معاملات را به روی مخاطبان گسترده‌تری باز می‌کند، زیرا افراد و مؤسسات را قادر می‌سازد تا مالکیت کسری در انواع دارایی‌ها را معامله کنند. این می‌تواند به یک اکوسیستم معاملاتی فراگیرتر و متنوع‌تر منجر شود.

دنیای توکن‌ها هم‌اکنون بسیار گسترده است و هر لحظه این امکان وجود دارد که از هر سویی به رشد ادامه دهد؛ با‌این‌حال، دور‌ از‌ ذهن نیست که توکنیزه‌شدن دارایی‌ها نیز در آینده میسر شود و بسیاری از مراحل و کاغذبازی‌های اداری را حذف کند. همچنین، باید این نکته در نظر گرفت که درباره جلب اطمینان عموم افراد به این فرایند هنوز نمی‌توان نگرش مثبتی داشت.

 

 

چه چیزهایی را می‌توان توکنیزه کرد؟

دارایی: هر چیزی که ارزش داشته باشد و بتوان آن را به پول نقد تبدیل کرد.

سهام: هر فرد می‌تواند سهام خود را به صورت دیجیتال در کیف پولش ذخیره کند.

صندوق‌ها: سهم هر فرد از صندوق سرمایه گذاری را می‌توان توکنیزه کرد.

خدمات: سرمایه‌گذاران می‌توانند از توکن برای خرید کالا و خدمات استفاده کنند.

 

آینده توکنیزه کردن چگونه است؟

صنعت توکنیزه کردن ایجاد دارایی جدید را امکان پذیر می نماید. در واقع این کار قبل از پیدایش فناوری بلاکچین کاری غیرممکن بود. این صنعت سازمان های مختلف را قادر میسازد تا به نهادهای غیرمتمرکزی تبدیل شوند. آینده صنعت توکنیزه کردن کاملا روشن است. با استفاده از این صنعت هر فرد می تواند فرصت توکنیزه کردن را به دست بیاورد.

با همه این موارد، صنعت توکنیزاسیون می تواند چارچوبی ایمن را برای سرمایه گذاران ایجاد نماید و این امر باعث رشد آن شود.

https://www.linkedin.com/in/lotusptoken/

https://www.linkedin.com/company/lotusptoken/

 

نوشته های اخیر

دسته بندی ها